Hanne Gjerde
Illustrert av Thea Jacobsen
Barnebok, 8-12 år
172 sider
Figenschou forlag
2024
Det er illustratør Thea Jacobsen som har laget de fargerike og uttrykksfulle illustrasjonene til "Maskinlæreren".
Inga Strümke, forsker på emnet kunstig intelligens ved NTNU og forfatter av boken "Maskiner som tenker", har vært konsulent for "Maskinlæreren". Hun synes Arnt Ingar, eller Mr. AI som hun kaller ham, er troverdig og at historien er spennende. Hun understreker også at mye av det som skjer i boken aldri ville skjedd i virkeligheten, og dermed er du advart. "Maskinlæreren" er en fiksjonshistorie inspirert av virkeligheten. Forlaget håper likevel at boken vil skape debatt i mange hjem og klasserom.
Tone og Matteo har vært bestevenner siden de gikk i barnehage. Nå går de i samme klasse på skolen.
Veslemøy, som er læreren deres, har bestemt seg for å slutte som lærer, eller i hvert fall ta seg en lang pause.
Men rektor har likevel én god nyhet. Han har funnet en ny lærer til dem, en lærer som er svært kunnskapsrik.
Den nye læreren heter Arnt Ingar, men elevene kan kalle han for AI.
AI er ikke et menneske, men en robot, eller en maskinlærer. Og attpåtil er han verdens første maskinlærer. AI er kunstig intelligent, så han blir smartere ved å øve seg. Meningen er at elevene skal lære av han, og han skal lære av dem.
Elevene får tildelt hvert sitt armbånd av AI. De skal være rundt håndleddet, men de er ikke bare til pynt. Armbåndene skal sikre at elevene får god fremgang med skolearbeidet. Når elevene er på skolen, eller hjemme og gjør lekser, vil armbåndene registrere hvor godt elevene jobber. AI vil bruke informasjonen til å lage en ukentlig rapport. Den vil vise fremgangen til hver enkelt elev.
Men er ikke det overvåking? AI selv mener at det er for å hjelpe elevene.
Armbåndene kan for øvrig ikke fjernes fra håndleddet, men må låses opp av en spesialnøkkel som kun AI har tilgang på.
Men hvor har det egentlig blitt av Veslemøy? Tone og Matteo drar hjem til henne etter skoletid, og der er hun ikke. Felix, katten til Veslemøy, var det ingen som passet på, og naboen hennes forteller dem at hun hadde forsøkt å ringe henne, men bare kommet til svareren.
Rektoren har sagt at Veslemøy befinner seg i Brasil, men Tone og Matteo er sikker på at han skjuler noe. De må finne ut hva det er...
"Maskinlæreren" forteller en fantasifull og særegen historie fylt med eventyr og en herlig porsjon humor.
Historien er velfortalt, og er som en virvelvind der også vitenskap og spenning er blant ingrediensene.
Boken kan sette fart på barns fantasi og gjøre dem mer nysgjerrige på kunstig intelligens.
Den kan dessuten styrke barns forståelse og forhåpentlig fremme deres digitale myndiggjøring i møte med AI-teknologi.
Jeg tror barn også vil relatere seg til hovedrolleinnehaverne, Tone og Matteo.
Dynamikken i samspillet mellom de ulike karakterene er godt fanget i denne historien. Og for de unge handler det blant annet om vennskap og å bli akseptert for den man er.
Boken er fin å lese selv for de mellom 8 – 12 år, og Thea Jacobsens gode illustrasjoner støtter opp om historien og karakterene.
Selv om skrifttypen og de korte kapitlene er utformet for å gjøre lesingen flytende, gir illustrasjonene en kjærkommen mulighet til å stoppe opp, gå seg vill og drømme litt.
Forsideillustrasjonen virker også tiltrekkende, noe som er bra siden mange barn gir uttrykk for at forsider er svært viktige og et essensielt element i valget av bok.
Boken er rettet mot 8–12-åringer. Det er noen få avsnitt som er litt skumle, så hvis den skal leses høyt for enda yngre barn, kan det være at du som forelder bør lese gjennom den først for å vurdere om barna er klare for det.
Men den er primært søt og morsom, og kan utvilsomt underholde på mange nivåer. Jeg håper boken vil få mange fans, den er godt skrevet, det er spennende og interessant lesestoff. Jeg synes også at boken på en god måte formidler at teknologi i seg selv er nøytral, og at det er måten vi velger å bruke den på som avgjør om den har positiv eller negativ innvirkning. "Maskinlæreren" tar også opp andre aktuelle problemstillinger (som ikke er knyttet spesielt til AI-teknologi), og bibringer at ikke alltid målet helliger middelet.
Jeg ble uansett overraskende godt underholdt. I tillegg gjorde det tilgjengelige og flytende språket at boken ble hurtig lest. Boken kan definitivt anbefales til alle barn i målgruppen.