Jeg skal fortelle deg min hemmelighet
Petter A. Stordalen/Jonas Forsang
Biografi
368 sider
Aller Forlag
2015
"Jeg skal fortelle deg min hemmelighet" er en bok for deg som vil lykkes.
En bok om å se muligheter der andre ser problemer.
Om å få det beste ut av menneskene rundt deg.
Om å vinne i forhandlinger.
Om å satse i dårlige tider.
Om å gutse der andre nøler.
Dette er hemmelighetene til en av Nordens mest suksessfulle gründere. Hemmelighetene som tok ham fra jordbærboden på torget i Porsgrunn, til å eie et av verdens største hotellkonsern.
Alle teknikkene og triksene.
Alt han ikke lærte på skolen.
Men dette er også historien om ofrene underveis. Om de brutte vennskapene, forholdet til faren og rollen som far og ektemann.
Det hele starter med refleksjon, der Stordalen tenker på alle de valgene som han har tatt. Noen av dem har vært gode, andre dårlige. Han tenker på alt han har måtte ofre igjennom årene. Noen valg var verdt det, andre derimot ville han gitt mye for å få gjort annerledes.
Etter hvert har han merket seg noen mønstre, noen teknikker han gjentatte ganger har tydd til for å nå de målene han har satt seg. Teknikker som har gjort han til den forhandleren han er, den forretningsmannen han er, den selskapslederen han er, den faren han er, og den kjæresten han er.
Teknikker som skapte Stordalens første million, og som skapte hans første milliard.
Teknikker som har gjort at han har tatt innersvingen på den ene konkurrenten etter den andre, og som tok han igjennom tiden på sykehuset i Amsterdam.
Stordalen tror på disse teknikkene. De er enkle.
Men samtidig erkjenner han at det ikke betyr at det er enkelt å lykkes. Det er nemlig stor forskjell på å ha kunnskapen til å lykkes, og det å faktisk lykkes.
Kunnskapen hevder han å kunne hjelpe leseren med. Den siste delen: ambisjonene, lysten og gjennomføringsevnen, den er opp til leseren selv. Den er vi nemlig alene om.
Han skriver at han ikke kan love leseren suksess, men han kan love de nøklene som skal til for å få suksess. Og han påstår at han alltid holder sin del av en avtale.
Store ord. Og omtrent slik begynner boken til en av Nordens mest suksessfulle gründere.
Dette er historien om Petter Stordalen. Om raidforsøk, dobbeltmoral og milliardavtaler - og om det vanskeligste spørsmålet av alle:
Var det verdt det?
I Norge er det stigmatiserende å gå konkurs. Det er noe skambelagt over det. Men de fleste som lykkes, har gått konkurs en eller to eller tre ganger.
Hvis vi ønsker et samfunn hvor folk tør å satse, et samfunn med entreprenører og innovasjon, så må vi akseptere at det er risiko forbundet med det. Vi bør derfor oppmuntre og applaudere forsøkene.
Stordalen trekker frem Sverige som eksempel på et land hvor gründervirksomhet har fått høy status de senere år. I Sverige har de nemlig forstått at resultatene henger sammen med en oppmuntrende kultur.
I Norge derimot, henger vi etter.
Men heldigvis har vi gjort det før. Uten at noen kunne vite det med sikkerhet, trodde enkeltpersoner i Norge at vi kunne finne olje i Nordsjøen.
Vi gikk ut og lette fordi vi turte.
"Jeg skal fortelle deg min hemmelighet" er en biografi, men ikke en biografi i ordets ordinære forstand. Derfor oppleves den heller ikke som en direkte konkurrent til f.eks. Gunnar Stavrums uatoriserte biografi om Stordalen. Denne boken er nemlig så mye mer enn en biografi. Det er en suksessmanual, en bok om å lykkes, og en slags selvhjelpsbok for gründere.
Stordalen opptrer dessuten ikke bare som forteller/forfatter, han er like mye rådgiver og coach.
I tillegg til å gi ulike råd og skildringer fra forretningslivets harde realiteter, byr også Stordalen på en svært personlig side. Bl.a. er kona Gunhild Stordalens helsesituasjon noe han skriver mye om. Hun lider nemlig av en svært sjelden sykdom, som i verste fall kan ha et dødelig utfall. Det er ikke så rart at dette er tøft for Stordalen. Og han erkjenner dette som en primærårsak til denne boken. Han skriver dessuten om andre familiære forhold, som forholdet til barna, og sin avdøde far.
Når Stordalen deler sine erfaringer og hvilke lærdom han har trukket av dem, velger han seg ut eksempler fra store internasjonale selskaper (som f.eks. Apple) og i særdeleshet fra idrettens verden.
Blant annet nevner han Petter Northugs spurtduell på femmila under VM i Falun i 2015, i et VM få trodde Northaug hadde noen sjanse i, illustreres som et godt eksempel på at man må tørre å se seg selv vinne.
Ole Gunnar Solskjærs "professional foul" i 1998, da han sklitaklet en motspiller i en kamp mellom Manchester United og Newcastle, der utfallet var utslagsgivende for å henge med i gullkampen, er derimot et eksempel på at man ikke må la være å begå bevisste usportslige handlinger hvis laget ditt har noe å tjene på det.
Stordalen skriver også at mulighetene aldri har vært større enn nå. Han hevder at forandringer aldri har gått raskere, og at det aldri har vært mer spennende å leve enn nå.
Noen i Nordic Choice har visstnok vært bekymret for det Stordalen skriver i denne boken. De er bekymret for at de aldri kan bruke de samme teknikkene i forhandlinger, nå som Stordalen velger å avsløre alt.
Men Stordalen mener at det er der styrken ligger i tilpasningsdyktighet. For i neste forhandling vet han at motparten vet. Og nå vet de at han vet at de vet. Og det gir han bare enda flere strenger å spille på. Det gir han også bedre muligheter til å vite hvordan motparten tenker.
Noen av Stordalens medarbeidere mener at en bok som dette dessuten kan inspirere andre til å starte opp, og at det sånn sett kan føre til flere konkurrenter.
Stordalen hevder å forstå dette argumentet, men skriver at den neste store idéen som vil forandre alt, ikke kommer fra han selv. Heller ikke fra Stein Erik Hagen, Christen Sveaas eller Christian Rignes.
Den kommer fra deg, altså en av oss.
Alle de valgene Stordalen har tatt, har vært nødvendige for å ta han dit han er i dag. Også de avgjørelsene som der og da føltes vonde. Så han ville ikke valgt annerledes, hvis han fikk gjøre det igjen. Han skriver at han ikke ville vært uten det livet han har levd.
Det har nemlig tatt han til steder han ellers bare kunne drømt om. Og underveis har han fått med seg det viktigste av alt: de menneskene han deler livet sitt med.
Avslutningsvis ber Stordalen leserne sende han forretningsideer på e-post. Den beste idéen får han som aksjonær i selskapet.
Han lover også å gå inn med den første millionen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar