Zack
Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Krim
462 sider
Oversetter: Kurt Hanssen
Kagge Forlag
2015
Mons Kallentoft har med sine kriminalromaner om Malin Fors blitt hyllet av både lesere og kritikere. Hans bøker er oversatt til 30 språk og har solgt i over 2,5 millioner eksemplarer. Mons er født i 1968, vokste opp utenfor Linköping og bor i dag på Mallorca.
Markus Lutteman debuterte med dokumentarromanen "El Choco" og fikk mye oppmerksomhet med Patrick Sjöbergs biografi "Det du inte såg". Til sammen har bøkene hans solgt i nesten 400 000 eksemplarer. Markus er født i 1973 og bor i Örebro.
"Zack" er den første actionfylte boken i Hercules-serien.
Over hele serien skal det visstnok tre et voldsomt skjebnedrama frem, der den komplekse antihelten Zack, akkurat som en moderne Herkules, slites mellom to ulike verdener.
Zack er en 27 år gammel kriminalinspektør ved spesialenheten i Stockholms politiet. Han har steget raskt i gradene, noe som er høyst iøyenfallende. Men så er han også et naturtalent når det gjelder å arbeide etter sin intuisjon. Det eneste problemet er at han står med en fot på hver side av loven, fordi når han forlater sin polititjeneste for dagen, driver han med narkotika på de ulovlige klubbene i byen.
En gruppe burmesiske kvinner blir funnet brutalt myrdet på en massasjesalong og Zack og hans kolleger får saken på sitt bord. Det er mye som tyder på at menneskehandel og prostitusjon kan være med i bildet.
Men hvem er det som kan stå bak ugjerningen? Kan det være de samme som formodentlig tok dem til Sverige, eller noen andre? Er kvinnehat eller rasisme blant motivene?
Da kvinnen som er ment å være politiets fremste kilde til informasjon i saken, blir funnet dumpet utenfor et sykehus, med bein som ser ut til å være avgnagde av en rasende hundeflokk, men fortsatt i live, synes det klart at det er en ekstremt brutal verden som Zack og de andre må forholde seg til.
Og samtidig blir det stadig mer vanskelig for Zack å holde styr på sitt forbruk av narkotika.
"Zack" er en meget godt skrevet bok, med både språk og fortellerteknikk av høyeste kvalitet.
Karakterene er særpregede, godt beskrevet, og vil helt sikkert bli værende i minnet en god stund.
Hovedpersonen Zack er en kompleks karakter, noe som i mine øyne gjorde ham mer troverdig.
Han har definitivt mye å ta tak i på det rent personlige plan, og det blir spennende å se om han i den neste boken klarer å få bukt med sin avhengighet, eller om han bare beveger seg enda lenger inn i den, og således flykter fra seg selv.
Selve plottet er både intrikat og gripende, og boken har nokså korte kapitler med et skiftende fokus på de ulike karakterene som er involvert.
Tempoet er forholdsvis høyt og spenningskurven bratt, selv om det av og til ble litt for rått og brutalt for min personlige smak.
Likevel er dette en skikkelig bladvender, og den er vanskelig å legge fra seg, selv om jeg inne i mellom kunne føle et snev av ubehag.
Til tross for at "Zack" er en ganske hard og voldelig bok, noe som antakelig vil skremme unna noen lesere, er den totalt sett særdeles underholdende.
Jeg gleder meg i hvert fall allerede til neste bok. Det blir spennende å følge antihelten Zack og hans kolleger videre i denne nye og lovende svenske krimserien.
lørdag 31. januar 2015
fredag 30. januar 2015
"Sukkerplantasjen på Puerto Rico" av Esmeralda Santiago
Sukkerplantasjen på Puerto Rico
Esmeralda Santiago
Roman
479 sider
Oversatt av Miriam Lane
Bazar Forlag
2015
Esmeralda Santiago ble født i San Juan, Puerto Rico, og flyttet til New York da hun var 13 år gammel, sammen med moren og syv yngre søsken. Hun har tidligere skrevet bestselgerne "When I was Puerto Rican", "Almost a Woman", "The Turkish Lover" og "Américas Dream".
Vi befinner oss på midten av 1820-tallet, og blir kjent med Ana Cubillas, datter av velstående spanske foreldre. Hun er sikret et liv i luksus i Spania, men memoarene til en av hennes forfedre fanger den unge jentas interesse.
Han reiste til Puerto Rico med den berømte Juan Ponce de Leon, og hans beretning om reisen og landet de fant i Karibien trigger Anas fantasi. Som kvinne, har hun få muligheter til å utforske sin besettelse. I hvert fall inntil den dagen hun møter Argoso tvillingene, Ramón og Inocente.
Hun klarer å overbevise brødrene om at de bør dra til Puerto Rico for å administrere en avsidesliggende sukkerplantasje som de har arvet.
Ana gifter seg med Ramón og sammen reiser de tre over Atlanterhavet til sitt nye hjem.
Slik begynner Esmeralda Santiagos roman, "Sukkerplantasjen på Puerto Rico". Boken følger Anas liv de neste førti årene. Det er en viltvoksende historie som utforsker det daglige livet på plantasjen, slaveri og forholdet mellom slavene og deres eiere, politikk, økonomi, militære hendelser, epidemier og medisin, så vel som kjærlighetsforhold mellom ulike mennesker.
Men det er Anas historie som driver selve historien, akkurat som hennes ukuelige vilje driver henne og alle de hun omgås til å erobre det nye landet og skape en arv for etterkommerne.
Livet på plantasjen var ofte kort og brutalt, og døden var aldri mer enn et øyeblikks uoppmerksomhet unna. Barn ble født og hvis foreldrene var heldige, overlever de til å bære familiens arbeide videre.
Sivilisasjonen er bygget på svært stive sosiale strukturer. En av ulempene ved samfunnet i kolonien, er de små evnene til å unnslippe klassen man fødes inn i og å tjene seg rik gjennom hardt arbeid og flaks.
Ana er en kompromissløs kvinne, og hun trosser både ekstrem hete, sykdom og isolasjon for å drive plantasjen. Med da den amerikanske borgerkrigen bryter ut i 1861, trues både levebrødet og livet hennes av dem hun er avhengig av; slavene.
Selve historien startet på et forholdsvis keitete vis, men vokste etter hvert mens jeg leste.
Karakterene er ikke skissert spesielt dypt, ei heller følelsesmessig involverende, men jeg lot meg likevel engasjere og følte at historien som ble fortalt var sannferdig i henhold til tiden den utspant seg i.
Ana er en relativt kald kvinne med ambisjoner og planer, og uten sterke følelser for andre. Til tross for at forfatteren beskriver hennes kjærlighet for andre, ser ingen ut til å være så viktige for Ana som henne selv. Til og med barna kommer i andre rekke.
Gjennom henne blir vi ikke vitne til Puerto Rico som en øy full av lidenskap og pasjon, men grusomhet og likegyldighet.
Til sist, en liten advarsel til de av dere med sarte følelser. Boken er full av grusomme dødsfall, fra ulykker og mord til epidemi. Den forteller også om prostitusjon, incest og noe som helt sikkert er historisk korrekt men likevel helt urovekkende; mengder av utroskap og voldtekt.
Til tross for noen svakheter, gir "Sukkerplantasjen på Puerto Rico" et overbevisende dypdykk i en nokså kompleks tid i den puertoricanske historie, og på hva som kan skje når en desperat person tillater seg å være fullstendig egoistisk.
Forfatteren har skrevet en fengslende roman som både er lærerik og underholdene. Oversetteren har også gjort et godt stykke arbeide.
Derfor vil jeg anbefale denne boken, kanskje spesielt til de som liker historiske drama.
Esmeralda Santiago
Roman
479 sider
Oversatt av Miriam Lane
Bazar Forlag
2015
Esmeralda Santiago ble født i San Juan, Puerto Rico, og flyttet til New York da hun var 13 år gammel, sammen med moren og syv yngre søsken. Hun har tidligere skrevet bestselgerne "When I was Puerto Rican", "Almost a Woman", "The Turkish Lover" og "Américas Dream".
Vi befinner oss på midten av 1820-tallet, og blir kjent med Ana Cubillas, datter av velstående spanske foreldre. Hun er sikret et liv i luksus i Spania, men memoarene til en av hennes forfedre fanger den unge jentas interesse.
Han reiste til Puerto Rico med den berømte Juan Ponce de Leon, og hans beretning om reisen og landet de fant i Karibien trigger Anas fantasi. Som kvinne, har hun få muligheter til å utforske sin besettelse. I hvert fall inntil den dagen hun møter Argoso tvillingene, Ramón og Inocente.
Hun klarer å overbevise brødrene om at de bør dra til Puerto Rico for å administrere en avsidesliggende sukkerplantasje som de har arvet.
Ana gifter seg med Ramón og sammen reiser de tre over Atlanterhavet til sitt nye hjem.
Slik begynner Esmeralda Santiagos roman, "Sukkerplantasjen på Puerto Rico". Boken følger Anas liv de neste førti årene. Det er en viltvoksende historie som utforsker det daglige livet på plantasjen, slaveri og forholdet mellom slavene og deres eiere, politikk, økonomi, militære hendelser, epidemier og medisin, så vel som kjærlighetsforhold mellom ulike mennesker.
Men det er Anas historie som driver selve historien, akkurat som hennes ukuelige vilje driver henne og alle de hun omgås til å erobre det nye landet og skape en arv for etterkommerne.
Livet på plantasjen var ofte kort og brutalt, og døden var aldri mer enn et øyeblikks uoppmerksomhet unna. Barn ble født og hvis foreldrene var heldige, overlever de til å bære familiens arbeide videre.
Sivilisasjonen er bygget på svært stive sosiale strukturer. En av ulempene ved samfunnet i kolonien, er de små evnene til å unnslippe klassen man fødes inn i og å tjene seg rik gjennom hardt arbeid og flaks.
Ana er en kompromissløs kvinne, og hun trosser både ekstrem hete, sykdom og isolasjon for å drive plantasjen. Med da den amerikanske borgerkrigen bryter ut i 1861, trues både levebrødet og livet hennes av dem hun er avhengig av; slavene.
Selve historien startet på et forholdsvis keitete vis, men vokste etter hvert mens jeg leste.
Karakterene er ikke skissert spesielt dypt, ei heller følelsesmessig involverende, men jeg lot meg likevel engasjere og følte at historien som ble fortalt var sannferdig i henhold til tiden den utspant seg i.
Ana er en relativt kald kvinne med ambisjoner og planer, og uten sterke følelser for andre. Til tross for at forfatteren beskriver hennes kjærlighet for andre, ser ingen ut til å være så viktige for Ana som henne selv. Til og med barna kommer i andre rekke.
Gjennom henne blir vi ikke vitne til Puerto Rico som en øy full av lidenskap og pasjon, men grusomhet og likegyldighet.
Til sist, en liten advarsel til de av dere med sarte følelser. Boken er full av grusomme dødsfall, fra ulykker og mord til epidemi. Den forteller også om prostitusjon, incest og noe som helt sikkert er historisk korrekt men likevel helt urovekkende; mengder av utroskap og voldtekt.
Til tross for noen svakheter, gir "Sukkerplantasjen på Puerto Rico" et overbevisende dypdykk i en nokså kompleks tid i den puertoricanske historie, og på hva som kan skje når en desperat person tillater seg å være fullstendig egoistisk.
Forfatteren har skrevet en fengslende roman som både er lærerik og underholdene. Oversetteren har også gjort et godt stykke arbeide.
Derfor vil jeg anbefale denne boken, kanskje spesielt til de som liker historiske drama.
onsdag 28. januar 2015
"Svart daggry" av Cilla & Rolf Börjlind
Svart daggry
Cilla & Rolf Börjlind
Krim
416 sider
Oversatt fra svensk av Kjell Jørgen Holbye
Gyldendal
2015
Cilla & Rolf Börjlind er to av Sveriges mest erfarne manusforfattere. De står blant annet bak de kritikerroste tv-seriene Graven og Morden. De har også skrevet manus til 26 filmer om politietterforsker Martin Beck.
"Springflo", utgitt i 2013, er den første boken om Olivia Rönning, Mette Olsäter og Tom Stilton. Bok nummer to, "Den tredje stemmen", kom ut i 2014.
"Svart daggry" er Cilla og Rolf Börjlinds tredje bok om Olivia Rönning, Mette Olsäter og Tom Stilton.
Olivia Rönning har etter eget ønske flyttet til Skåne hvor hun har fått en stilling i ordenspolitiet. En dag blir den lille byen Arild, i Brunnby sogn, rystet av et barnemord. Noen dager senere, blir det rapportert om enda et tilfelle der et barn har blitt drept (denne gangen på Värmdö, rett utenfor Stockholm), noe som gjør at saken havner på rikskrims bord med
kriminalførstebetjent Mette Olsäter i spissen. Dødsfallet har klare paralleller til drapet i Skåne.
De synes nemlig begge å ha vært rasistisk motivert siden trusler har vært rettet mot foreldrene til de drepte barna.
Samtidig kommer Tom Stilton tilfeldigvis over en utklippsbok om drapet på en tidligere luksusprostituert som han ikke evnet å oppklare under sin tid i politiet. Han bestemmer seg for å gjøre et nytt forsøk.
Da det viser seg at et DNA-spor knytter sakene sammen, tar det hele en uventet vending. Dermed må Mette Olsäter, Olivia Rönning og Tom Stilton samarbeide for å bekjempe drapsmenn som ikke skyr noen midler i kampen for det de tror på, noe som bl.a. leder dem til rasistiske miljøer.
"Svart daggry" er en meget god bok der historien griper tak i deg, og ikke slipper taket før siste side er ferdiglest.
Den er godt skrevet, men likevel lettlest. Det er god flyt i språket. Det blir aldri kjedelig, det er både driv og tempo i historien. Dessuten er forfatterne dyktige på å fange stemningen.
Som vanlig, skriver forfatterparet Börjlind om aktuelle tema. Denne gangen handler det blant annet om fremmedfrykt og netthets.
"Svart daggry" er deres mest avanserte roman så langt.
Krimsjangeren blir ofte ikke verdsatt rent litterært, men å skrive et slikt komplisert plott som man finner i denne boken, er absolutt ikke den enkleste kunst. Forfatterne lykkes svært godt med å knyte sammen tråder fra de foregående to romanene. Dette innebærer at jeg vil anbefale andre å lese serien kronologisk, selv om bøkene fint fungerer frittstående.
Forfatterne lykkes også godt med selve karakterutviklingen.
Olivia Rönning er mer tilgjengelig i denne boken og derfor lykkes hun i høyere grad med å etablere en nærhet i sine relasjoner. Men det er fortsatt den noe ukonvensjonelle Tom Stilton som i hovedsak vinner min sympati.
En viktig forskjell, kanskje spesielt sammenlignet med den første boken, er at drapene skildres mindre detajerte i "Svart daggry". Dette kan ha noe å gjøre med at volden denne gangen rammer barn. I alle fall er det positivt med en slik nedtoning av noe som faktisk kunne ha vært litt for tøft å lese om.
Cilla og Rolf Börjlind tilhører definitivt toppsjiktet blant nordiske krimforfattere. De har en eksplisitt agenda, og ikke minst er det i tider som dette godt å bli minnet på hva som lurer seg under den polerte overflaten av ulike nasjonalistiske kretser.
Dessuten er boken velskrevet, spennende og innehar en rekke interessante karakterer.
I det hele tatt er dette en djevelsk god bok med tett spenning, engasjerende skildringer, en klar fortellerstemme, godt driv og et meget klokt budskap.
Og nettopp derfor er "Svart daggry" en bok jeg så absolutt vil anbefale, kanskje spesielt for de av dere som har en viss forkjærlighet for krim.
Cilla & Rolf Börjlind
Krim
416 sider
Oversatt fra svensk av Kjell Jørgen Holbye
Gyldendal
2015
Cilla & Rolf Börjlind er to av Sveriges mest erfarne manusforfattere. De står blant annet bak de kritikerroste tv-seriene Graven og Morden. De har også skrevet manus til 26 filmer om politietterforsker Martin Beck.
"Springflo", utgitt i 2013, er den første boken om Olivia Rönning, Mette Olsäter og Tom Stilton. Bok nummer to, "Den tredje stemmen", kom ut i 2014.
"Svart daggry" er Cilla og Rolf Börjlinds tredje bok om Olivia Rönning, Mette Olsäter og Tom Stilton.
Olivia Rönning har etter eget ønske flyttet til Skåne hvor hun har fått en stilling i ordenspolitiet. En dag blir den lille byen Arild, i Brunnby sogn, rystet av et barnemord. Noen dager senere, blir det rapportert om enda et tilfelle der et barn har blitt drept (denne gangen på Värmdö, rett utenfor Stockholm), noe som gjør at saken havner på rikskrims bord med
kriminalførstebetjent Mette Olsäter i spissen. Dødsfallet har klare paralleller til drapet i Skåne.
De synes nemlig begge å ha vært rasistisk motivert siden trusler har vært rettet mot foreldrene til de drepte barna.
Samtidig kommer Tom Stilton tilfeldigvis over en utklippsbok om drapet på en tidligere luksusprostituert som han ikke evnet å oppklare under sin tid i politiet. Han bestemmer seg for å gjøre et nytt forsøk.
Da det viser seg at et DNA-spor knytter sakene sammen, tar det hele en uventet vending. Dermed må Mette Olsäter, Olivia Rönning og Tom Stilton samarbeide for å bekjempe drapsmenn som ikke skyr noen midler i kampen for det de tror på, noe som bl.a. leder dem til rasistiske miljøer.
"Svart daggry" er en meget god bok der historien griper tak i deg, og ikke slipper taket før siste side er ferdiglest.
Den er godt skrevet, men likevel lettlest. Det er god flyt i språket. Det blir aldri kjedelig, det er både driv og tempo i historien. Dessuten er forfatterne dyktige på å fange stemningen.
Som vanlig, skriver forfatterparet Börjlind om aktuelle tema. Denne gangen handler det blant annet om fremmedfrykt og netthets.
"Svart daggry" er deres mest avanserte roman så langt.
Krimsjangeren blir ofte ikke verdsatt rent litterært, men å skrive et slikt komplisert plott som man finner i denne boken, er absolutt ikke den enkleste kunst. Forfatterne lykkes svært godt med å knyte sammen tråder fra de foregående to romanene. Dette innebærer at jeg vil anbefale andre å lese serien kronologisk, selv om bøkene fint fungerer frittstående.
Forfatterne lykkes også godt med selve karakterutviklingen.
Olivia Rönning er mer tilgjengelig i denne boken og derfor lykkes hun i høyere grad med å etablere en nærhet i sine relasjoner. Men det er fortsatt den noe ukonvensjonelle Tom Stilton som i hovedsak vinner min sympati.
En viktig forskjell, kanskje spesielt sammenlignet med den første boken, er at drapene skildres mindre detajerte i "Svart daggry". Dette kan ha noe å gjøre med at volden denne gangen rammer barn. I alle fall er det positivt med en slik nedtoning av noe som faktisk kunne ha vært litt for tøft å lese om.
Cilla og Rolf Börjlind tilhører definitivt toppsjiktet blant nordiske krimforfattere. De har en eksplisitt agenda, og ikke minst er det i tider som dette godt å bli minnet på hva som lurer seg under den polerte overflaten av ulike nasjonalistiske kretser.
Dessuten er boken velskrevet, spennende og innehar en rekke interessante karakterer.
I det hele tatt er dette en djevelsk god bok med tett spenning, engasjerende skildringer, en klar fortellerstemme, godt driv og et meget klokt budskap.
Og nettopp derfor er "Svart daggry" en bok jeg så absolutt vil anbefale, kanskje spesielt for de av dere som har en viss forkjærlighet for krim.
tirsdag 27. januar 2015
"En ganske irriterende elefant" av David Walliams
En ganske irriterende elefant
David Walliams
Illustratør: Tony Ross
Barnebok, 3 - 6 år
32 sider
Oversatt av: Sverre Knudsen
Aschehoug
2014
Med sine elleville og hysterisk morsomme bøker har David Walliams tatt barna med storm. Men som alltid: Ingenting er ordentlig morsomt hvis det ikke ligger en kime av alvor bak.
Walliams er en mester i å skape klassiske barnehelter og actionfylte historier med humor, satire - og kjærlighet. Bøkene hans er proppfulle av situasjonskomikk, absurde situasjoner og gode replikker, og persongalleriet er mildt sagt fargerikt. Men det er aldri noen tvil om hvor Walliams' sympati ligger. Han er alltid på barnas side. Hovedpersonene i bøkene hans er gode, omsorgsfulle og smarte barn. De voksne derimot, de får så hatten passer: De er egoistiske, late og mest opptatt av reality på TV.
David Walliams har aldri lagt skjul på at Roald Dahl er hans store litterære idol, og anmelderne sammenligner ofte disse to. David Walliams debuterte som forfatter i 2008 med "The Boy in the
Dress". Siden har han toppet bestselgerlistene i Storbritannia og i store deler av resten av verden. Han er
flere ganger nominert til Roald Dahl Funny Prize, og bøkene hans er oversatt til mer enn 30 språk.
David Walliams er for øvrig mannen bak de populære bøkene "Gangsterbestemor" og "Rotteburger".
Med "En ganske irriterende elefant" har bestselgerforfatteren laget sin første bildebok for små barn, og den er illustrert av den prisbelønnede Tony Ross.
Boken handler om Sam, en ung gutt som signerte et "Adopter en elefant"-skjema en dag han var i dyrehagen. Det siste han hadde ventet var at elefanten faktisk skulle dukke opp hjemme hos ham. Men det gjorde den. Og ikke bare var det en blå elefant, men en gigantisk elefant som både var uhøflig og svært så krevende.
Elefanten vet nemlig nøyaktig hva den liker og vil, og Sam må etter beste evne prøve å være så gjestfri som mulig.
Historien er morsom, tøysete, ellevill, og alt det jeg kunne håpe på fra Walliams. Dessuten har den en uventet og lærerik slutt.
Illustrasjonene er særdeles flotte. Illustratør Tony Ross bringer virkelig liv til boken og gir Walliams sine ord den visuelle støtte som de fortjener.
Med en enkel historie, en stor porsjon humor og en dæsj med vill fantasi kommer denne boken garantert til å bli en sikker favoritt blant barna.
"En ganske irriterende elefant" er en flott og anbefalelsesverdig barnebok.
Jeg ser definitivt frem til det som forfatteren neste gang måtte bringe ut til denne aldersgruppen.
David Walliams
Illustratør: Tony Ross
Barnebok, 3 - 6 år
32 sider
Oversatt av: Sverre Knudsen
Aschehoug
2014
Med sine elleville og hysterisk morsomme bøker har David Walliams tatt barna med storm. Men som alltid: Ingenting er ordentlig morsomt hvis det ikke ligger en kime av alvor bak.
Walliams er en mester i å skape klassiske barnehelter og actionfylte historier med humor, satire - og kjærlighet. Bøkene hans er proppfulle av situasjonskomikk, absurde situasjoner og gode replikker, og persongalleriet er mildt sagt fargerikt. Men det er aldri noen tvil om hvor Walliams' sympati ligger. Han er alltid på barnas side. Hovedpersonene i bøkene hans er gode, omsorgsfulle og smarte barn. De voksne derimot, de får så hatten passer: De er egoistiske, late og mest opptatt av reality på TV.
David Walliams har aldri lagt skjul på at Roald Dahl er hans store litterære idol, og anmelderne sammenligner ofte disse to. David Walliams debuterte som forfatter i 2008 med "The Boy in the
Dress". Siden har han toppet bestselgerlistene i Storbritannia og i store deler av resten av verden. Han er
flere ganger nominert til Roald Dahl Funny Prize, og bøkene hans er oversatt til mer enn 30 språk.
David Walliams er for øvrig mannen bak de populære bøkene "Gangsterbestemor" og "Rotteburger".
Med "En ganske irriterende elefant" har bestselgerforfatteren laget sin første bildebok for små barn, og den er illustrert av den prisbelønnede Tony Ross.
Boken handler om Sam, en ung gutt som signerte et "Adopter en elefant"-skjema en dag han var i dyrehagen. Det siste han hadde ventet var at elefanten faktisk skulle dukke opp hjemme hos ham. Men det gjorde den. Og ikke bare var det en blå elefant, men en gigantisk elefant som både var uhøflig og svært så krevende.
Elefanten vet nemlig nøyaktig hva den liker og vil, og Sam må etter beste evne prøve å være så gjestfri som mulig.
Historien er morsom, tøysete, ellevill, og alt det jeg kunne håpe på fra Walliams. Dessuten har den en uventet og lærerik slutt.
Illustrasjonene er særdeles flotte. Illustratør Tony Ross bringer virkelig liv til boken og gir Walliams sine ord den visuelle støtte som de fortjener.
Med en enkel historie, en stor porsjon humor og en dæsj med vill fantasi kommer denne boken garantert til å bli en sikker favoritt blant barna.
"En ganske irriterende elefant" er en flott og anbefalelsesverdig barnebok.
Jeg ser definitivt frem til det som forfatteren neste gang måtte bringe ut til denne aldersgruppen.
mandag 26. januar 2015
"Populær - En selvbiografi" av Maya van Wagenen
Populær - En selvbiografi
Vintagetips for nerdete jenter
Maya van Wagenen
Ungdomsbok
264 sider
Oversatt av Line Almhjell
Gyldendal
2014
Kan rådene i en over seksti år gammel Glamour Guide for Teens hjelpe en sjenert jente å bli populær? Det ville 15-årige Maya van Wagenen prøve å finne ut. Bloggen hun skrev om disse opplevelsene ble snart lest av mange, også det store forlaget Penguin, som bladde opp 300 000 dollar for å utgi blogginnleggene hennes i bokform.
Allerede et halvt år før utgivelse sikret Dreamworks seg filmrettighetene til Popular: Vintage Wisdom for a Modern Geek, og gjorde jenta til tidenes yngste ikke-skuespiller med filmkontrakt.
Time Magazine kåret henne nylig til en av verdens mest innflytelsesrike tenåringer.
Den 15 år gamle Maya Van Wagenen har aldri vært spesielt populær. Hun har ikke så mange venner og hun skiller seg ikke nevneverdig ut fra mengden. Men etter at hun på farens kontor finner en gammel bok som er utgitt i 1951 - Betty Cornell's Popularitetsguide for Tenåringer, begynner virkelig hennes liv å forandre seg.
Maya bestemmer seg for å følge popularitetsguiden slavisk, og bruker derfor en måned (av skoleåret 2012-13) på hvert av rådene i boken. Omtrent alt dekkes, fra vekt til mote, til hvordan man skal få flere venner, og Maya gir aldri opp.
Etterhvert får hun bedre selvtillit, den sosiale omgangskretsen hennes blir større og hun oppdager at ungdomsskolen faktisk ikke er det verste stedet å være likevel.
Maya har for øvrig et nært forhold til sin kreftsyke lærer, hun har en søster med autisme og familien hennes har heller ikke så mye penger å rutte med.
Det er mye som skjer i Mayas liv, så denne boken gir en svært god sniktitt inn i et tenåringssinn.
Maya van Wagenen skriver på et engasjerende vis uten å være belærende. Hun er heller ikke redd for å skrive om sine feil.
Hun har en sterk og tydelig stemme, og det er umulig å ikke heie på henne. Faktisk så holdt jeg nærmest pusten under noen av eksperimentene hennes og håpet på at de ville bli godt mottatt, men fryktet det verste. Det er nemlig ingen stor hemmelighet at ungdomsskoleelever kan være svært så grusomme mot hverandre.
Mayas observasjoner vedrørende popularitet er dessuten imponerende, særlig med tanke på hennes alder.
Hun er også en flott rollemodell for tenåringsjenter, og det faktumet at hun bega seg ut på dette eksperimentet sier ikke så rent lite om hennes karakter.
Maya er en ekte, ærlig, varm og morsom tenåring. Hun vet nøyaktig hvordan det er å være i denne vanskelige alderen, og hvordan det er å gå igjennom disse nær sagt katastrofale men likevel spennende årene.
"Populær - En selvbiografi" tar også opp tøff tematikk (av og til kanskje en smule overfladisk) som narkotika og vold på skolen, som begge dessverre er utbredt på ungdomsskolen til Maya.
For meg var denne boken en særdeles god påminnelse om hvordan det var å gå på ungdomsskolen.
Det er dessuten trolig den mest inspirerende boken jeg har lest som er rettet mot tenåringer. Og noe som er enda bedre; den er faktisk er skrevet av en tenåring selv.
Jeg virkelig elsket denne boken. Håper bare at den vil hjelpe andre unge mennesker i tilsvarende situasjoner som Maya.
Anbefales på det sterkeste!
Vintagetips for nerdete jenter
Maya van Wagenen
Ungdomsbok
264 sider
Oversatt av Line Almhjell
Gyldendal
2014
Kan rådene i en over seksti år gammel Glamour Guide for Teens hjelpe en sjenert jente å bli populær? Det ville 15-årige Maya van Wagenen prøve å finne ut. Bloggen hun skrev om disse opplevelsene ble snart lest av mange, også det store forlaget Penguin, som bladde opp 300 000 dollar for å utgi blogginnleggene hennes i bokform.
Allerede et halvt år før utgivelse sikret Dreamworks seg filmrettighetene til Popular: Vintage Wisdom for a Modern Geek, og gjorde jenta til tidenes yngste ikke-skuespiller med filmkontrakt.
Time Magazine kåret henne nylig til en av verdens mest innflytelsesrike tenåringer.
Den 15 år gamle Maya Van Wagenen har aldri vært spesielt populær. Hun har ikke så mange venner og hun skiller seg ikke nevneverdig ut fra mengden. Men etter at hun på farens kontor finner en gammel bok som er utgitt i 1951 - Betty Cornell's Popularitetsguide for Tenåringer, begynner virkelig hennes liv å forandre seg.
Maya bestemmer seg for å følge popularitetsguiden slavisk, og bruker derfor en måned (av skoleåret 2012-13) på hvert av rådene i boken. Omtrent alt dekkes, fra vekt til mote, til hvordan man skal få flere venner, og Maya gir aldri opp.
Etterhvert får hun bedre selvtillit, den sosiale omgangskretsen hennes blir større og hun oppdager at ungdomsskolen faktisk ikke er det verste stedet å være likevel.
Maya har for øvrig et nært forhold til sin kreftsyke lærer, hun har en søster med autisme og familien hennes har heller ikke så mye penger å rutte med.
Det er mye som skjer i Mayas liv, så denne boken gir en svært god sniktitt inn i et tenåringssinn.
Maya van Wagenen skriver på et engasjerende vis uten å være belærende. Hun er heller ikke redd for å skrive om sine feil.
Hun har en sterk og tydelig stemme, og det er umulig å ikke heie på henne. Faktisk så holdt jeg nærmest pusten under noen av eksperimentene hennes og håpet på at de ville bli godt mottatt, men fryktet det verste. Det er nemlig ingen stor hemmelighet at ungdomsskoleelever kan være svært så grusomme mot hverandre.
Mayas observasjoner vedrørende popularitet er dessuten imponerende, særlig med tanke på hennes alder.
Hun er også en flott rollemodell for tenåringsjenter, og det faktumet at hun bega seg ut på dette eksperimentet sier ikke så rent lite om hennes karakter.
Maya er en ekte, ærlig, varm og morsom tenåring. Hun vet nøyaktig hvordan det er å være i denne vanskelige alderen, og hvordan det er å gå igjennom disse nær sagt katastrofale men likevel spennende årene.
"Populær - En selvbiografi" tar også opp tøff tematikk (av og til kanskje en smule overfladisk) som narkotika og vold på skolen, som begge dessverre er utbredt på ungdomsskolen til Maya.
For meg var denne boken en særdeles god påminnelse om hvordan det var å gå på ungdomsskolen.
Det er dessuten trolig den mest inspirerende boken jeg har lest som er rettet mot tenåringer. Og noe som er enda bedre; den er faktisk er skrevet av en tenåring selv.
Jeg virkelig elsket denne boken. Håper bare at den vil hjelpe andre unge mennesker i tilsvarende situasjoner som Maya.
Anbefales på det sterkeste!
søndag 18. januar 2015
"Med våre egne ord" av Caroline Vagle og Lars O. Gulbrandsen
Med våre egne ord
Kongefamiliens historie - slik de selv husker den
Caroline Vagle og Lars O. Gulbrandsen
Billedbok
181 sider
Aller Forlag
2014
"Med våre egne ord" er ført i pennen av hoffreporter Caroline Vagle og Lars O. Gulbrandsen som har skrevet flere biografier.
Boken byr på et unikt bildemateriale, med mange fotografier fra kongefamiliens private sfære. Her er det bilder fra galla og hverdagsliv, og "i kulissene-fotografier", som ikke kunne brukes da de var nye. Flere av disse har aldri tidligere vært publisert.
Sammen med tidsriktige sitater formidler boken øyeblikk som viser hvordan de fant universalnøkkelen til våre hjerter.
17. mai 2014 var det 200 år siden Grunnloven ble vedtatt av riksforsamlingen på Eidsvoll. Etter noen korte måneder som selvstendig nasjon i 1814 ble Norge en del av en union med Sverige.
Vi ble en selvstendig stat, men med felles konge og felles utenrikspolitikk. Først da Norge gikk ut av unionen i 1905, kunne Norge få sin egen konge: Haakon VII. Det er ham og hans familie boken følger.
Medlemmene av kongefamilien har bidratt med memoarer, synspunkter og betraktninger i norsk presse gjennom mange år. Forfatterne har valgt ut sitater og ord som setter bildene inn i en ny og spennende kontekst, som gir leseren en bedre forståelse av hvordan det er å leve et "kongelig" liv.
Helt siden 1905 har kongefamilien vært blant de mest fotograferte menneskene i norsk offentlighet. Aviser, ukeblader og bøker har i alle disse årene vist oss bilder av medlemmene i vårt sterke monarki. Kongefamilien selv har også alltid hatt sine favorittfotografer som har blitt benyttet for å forevige store og små begivenheter for ettertiden.
Fotograf Sjøwall har i alle år hatt en særdeles nær relasjon til familien på Slottet - rett og slett fordi det var et ønske fra de kongelige selv. Det er fra familiens eget arkiv mange av denne bokens bilder er hentet, og gjort tilgjengelige ekslusivt for leserne.
"Med våre egne ord" er en billedbok på 184 sider fordelt på kapitler - kronologisk fremstilt fra 1905 og frem til kong Olav sovnet inn 17. januar 1991.
Det er en praktbok, og den er spekket med historie, spennende mennesker og et enestående bildemateriale av kongefamiliens liv i hverdag og fest, glede og sorg.
"Med våre egne ord" er ikke noe tunglest bok, men heller en bok man bør bla i og ta frem jevnlig. Så det er absolutt en bok som bør kunne ligge framme.
Boken er en hyllest til fotokunsten, men gir mest av alt et innblikk i hvordan en liten familie skapte sitt eget kongedømme tuftet på kjærlighet, hjertevarme og dyp, gjensidig respekt.
Det unike bildematerialet gjør dette til et funn først og fremst for de som fra før av har god kjennskap til kongefamiliens historie, men boken lar seg også lese som biografi.
"Med våre egne ord" er en usedvanlig vakker bok med mange bilder som fortjener å nå ut til mange lesere.
Kongefamiliens historie - slik de selv husker den
Caroline Vagle og Lars O. Gulbrandsen
Billedbok
181 sider
Aller Forlag
2014
"Med våre egne ord" er ført i pennen av hoffreporter Caroline Vagle og Lars O. Gulbrandsen som har skrevet flere biografier.
Boken byr på et unikt bildemateriale, med mange fotografier fra kongefamiliens private sfære. Her er det bilder fra galla og hverdagsliv, og "i kulissene-fotografier", som ikke kunne brukes da de var nye. Flere av disse har aldri tidligere vært publisert.
Sammen med tidsriktige sitater formidler boken øyeblikk som viser hvordan de fant universalnøkkelen til våre hjerter.
17. mai 2014 var det 200 år siden Grunnloven ble vedtatt av riksforsamlingen på Eidsvoll. Etter noen korte måneder som selvstendig nasjon i 1814 ble Norge en del av en union med Sverige.
Vi ble en selvstendig stat, men med felles konge og felles utenrikspolitikk. Først da Norge gikk ut av unionen i 1905, kunne Norge få sin egen konge: Haakon VII. Det er ham og hans familie boken følger.
Medlemmene av kongefamilien har bidratt med memoarer, synspunkter og betraktninger i norsk presse gjennom mange år. Forfatterne har valgt ut sitater og ord som setter bildene inn i en ny og spennende kontekst, som gir leseren en bedre forståelse av hvordan det er å leve et "kongelig" liv.
Helt siden 1905 har kongefamilien vært blant de mest fotograferte menneskene i norsk offentlighet. Aviser, ukeblader og bøker har i alle disse årene vist oss bilder av medlemmene i vårt sterke monarki. Kongefamilien selv har også alltid hatt sine favorittfotografer som har blitt benyttet for å forevige store og små begivenheter for ettertiden.
Fotograf Sjøwall har i alle år hatt en særdeles nær relasjon til familien på Slottet - rett og slett fordi det var et ønske fra de kongelige selv. Det er fra familiens eget arkiv mange av denne bokens bilder er hentet, og gjort tilgjengelige ekslusivt for leserne.
"Med våre egne ord" er en billedbok på 184 sider fordelt på kapitler - kronologisk fremstilt fra 1905 og frem til kong Olav sovnet inn 17. januar 1991.
Det er en praktbok, og den er spekket med historie, spennende mennesker og et enestående bildemateriale av kongefamiliens liv i hverdag og fest, glede og sorg.
"Med våre egne ord" er ikke noe tunglest bok, men heller en bok man bør bla i og ta frem jevnlig. Så det er absolutt en bok som bør kunne ligge framme.
Boken er en hyllest til fotokunsten, men gir mest av alt et innblikk i hvordan en liten familie skapte sitt eget kongedømme tuftet på kjærlighet, hjertevarme og dyp, gjensidig respekt.
Det unike bildematerialet gjør dette til et funn først og fremst for de som fra før av har god kjennskap til kongefamiliens historie, men boken lar seg også lese som biografi.
"Med våre egne ord" er en usedvanlig vakker bok med mange bilder som fortjener å nå ut til mange lesere.
onsdag 14. januar 2015
"Sirkus Stordalen" av Gunnar Stavrum
Sirkus Stordalen
- En uatorisert biografi om Petter A. Stordalen
Gunnar Stavrum
Biografi
343 sider
Kagge Forlag
2014
Gunnar Stavrum (f. 1961) er sjefredaktør og kommentator i Nettavisen. Han har lang fartstid innenfor næringslivsjournalistikk fra bl.a. Kapital, Dagens Næringsliv, TV2 og Bergens Tidene.
Stavrum har tidligere skrevet uautoriserte biografier om sentrale næringslivstopper som John Fredriksen (1992 og 2006, sammen med Odd Harald Hauge) og Kjell Inge Røkke (1997 og 2010).
"Sirkus Stordalen" er hans uautoriserte biografi om Petter Stordalen (f. 1962), og resultatet er et skarpt portrett av en av Norges viktigste forretningsmenn, samt et innblikk i en ekstraordinær personlighet.
Petter Stordalen vokste opp i Porsgrunn, i Telemark. Han er sønn av tidligere norgesmester i bryting og kjøpmann Knut Anker Stordalen.
Petter begynte tidlig å arbeide på lageret i butikken til faren. Og det var åpenbart at faren ønsket at Petter en gang skulle overta.
Stavrum skriver at Petter som ung viste et oppsiktsvekkende talent som jordbærselger, med et register av salgsteknikker. Torvkjerringene i Porsgrunn leverte til og med en skriftlig klage til Torvstyret over denne guttungen som stjal kundene fra dem (I 1974 ble Petter Stordalen kåret til Norges beste jordbærselger i Porsgrunn Dagblad).
Da Petter fylte seksten, fikk han ti B-aksjer (aksjer uten stemmerett) i Stordalens Eiendomsselskap AS. Dette selskapet ble stiftet av faren, Knut Stordalen, og hadde som formål å kjøpe, selge og leie ut fast eiendom. Selskapet eide både hjemmet i Furukollen, og bygningene som huset butikkene.
I praksis ble dermed Petter Stordalen millionær allerede som sekstenåring, men uten innflytelse.
Petter jobbet tett med faren, som kunne være både streng og tydelig. Av og til følte ikke Petter at faren så hvor hardt han jobbet, hvor flink han var.
Veien til anerkjennelse fra faren gikk alltid gjennom arbeidet.
I likhet med alle søskene sine ble også Petter valgt til russepresident i tredje gym. I denne rollen skjønte han fort hvor effektivt media kunne brukes. Han fikk nemlig NRK Telemark til å lage direktesending fra et oppgjør mellom rødrussen og blårussen.
I 1982 var han ferdig med artium, og dro til Evjemoen for militærtjeneste.
Videre fortelles det at Petter etter et år på Evjemoen, dro til Norsk Kjøpmannsinstitutt i Bærum tidlig på høsten i 1983. Det var her folk som Odd Reitan (Rema 1000-gründer), Stein Erik Hagen (Rimi) og Aage Thoresen (AKA) hadde fått sin opplæring i kundebehandling og butikkutvikling på 70-tallet. Felles for mange av dem, som også for Stordalen, var at de var barn av kjøpmenn.
Senere tok Stordalen utdannelse ved Varehandelens høyskole, også den i Bærum, og ved Norges Markedshøyskole på Økern i Oslo.
"Du er alt for liten til noen gang å bli en leder" hadde læreren i organisasjonspsykologi på Norges Markedshøyskole sagt til ham.
Og da Petter Stordalen så jobbannonsen i Kapital, visste han at han ikke var kvalifisert for jobben. Men han visste likevel at det var rett jobb for ham. Stillingen som senterleder for City Syd i Trondheim, landets største og nyeste kjøpesenter, skulle bemannes. De søkte etter en mann i 40-årene med lang erfaring. Petter var 24 år. Han var ennå ikke ferdig på Markedshøyskolen, og hans eneste erfaring var arbeidet som jordbærselger og altmuligmann i farens butikker.
Petter la inn en søknad, noe som faktisk skulle bli hans første og siste jobbsøknad. Han fikk nemlig jobben, og ble med det landets yngste senterleder.
Stavrum skriver at City Syd ble en formidabel suksess. Faktisk den beste kjøpesenteretableringen Norge til da hadde sett.
Og i sin nye jobb ble Petter kjent som en propell som stod på døgnet rundt. Han var sulten. Han var bestemt. Og i gang med å skape seg et navn i butikkbransjen.
Etter hvert kunne han nærmest drive senteret i blinde. Men han kjedet seg...
To personer av interesse hadde lagt merke til Stordalen, og begge ville de ansette ham. Den ene var Odd Reitan. Den andre, på den tid landets mest beryktede børshai, Atle Brynestad.
Brynestad skrudde på sjarmen og lovet Petter gull og grønne skoger. Men Stordalen visste ikke at Brynestads imperium, Made-In, vaklet, og var satt under administrasjon av DNB.
Likevel ble perioden i Made-In et eventyr for Petter. Ikke privatøkonomisk, men læremessig. Han ble kastet inn i komplekse utfordringer med store tap og finansielle utfordringer, og fikk lære på nært hold av de beste i bransjen. En av Petters oppgaver var å få orden på Liertoppen kjøpesenter.
Stavrum forteller at tiden hos Brynestad ble et vedepunkt for Petter. Det var nemlig der han lærte at han aldri kunne bli rik som ansatt hos noen andre.
Årene hos Atle Brynestad lærte også Petter hvor viktig det er å kombinere sunn forretningsdrift med evne til å se nye kreative finansielle løsninger når det så som mørkest ut. Like viktig var nettverket han fikk ta del i. For første gang fikk han nærkontakt med mektige banksjefer, kjente investorer og aksjemeglere.
I 1992 gikk Petter inn som en av eierne i Steen & Strøm og fungerte som viseadministrerende direktør. Da det ble brudd med makker og medeier Stein Erik Hagen i 1996, kjøpte Stordalen seg opp i Choice Hotels Scandinavia.
Og i løpet av de ti kommende årene vokste Choice til å bli Skandinavias største hotellkjede.
I dag er Stordalen Nordens hotellkonge og en av kjendis-Norges mest profilerte personligheter.
"Sirkus Stordalen" er spennende lesning, og som i alle andre biografier følger vi her hovedpersonens livsvei igjennom årene.
Boken tegner et forholdsvis positivt bilde av Stordalen. Noe som i utgangspunktet er litt rart, da dette slettes ikke er noen offisiell biografi.
Det er liten tvil om at Stordalen i offentlighetens lys fremstår som en svært sympatisk person fullstappet av energi. Likevel er jeg fristet til å spørre, om han ikke har noen dårlige egenskaper.
Det er selvsagt interessant å lese en biografi om en av Norges mest innflytelsesrike forretningsmenn. Forfatteren er den erfarne journalisten Gunnar Stavrum, som også er er sjefredaktør og kommentator i Nettavisen. Han virker ganske overbevisende i sin skrivestil, men hva skal man egentlig legge i betegnelsen "en uautorisert biografi"?
Forfatteren har f.eks. ikke gjort rede for hvordan han har arbeidet med biografien, og boken mangler både forord og etterord. I stedet gir Stavrum oss en prolog som tar for seg Stordalens velkomsttale på Nordic Choice sin vinterkonferanse i Friends Arena, Stockholm, i 2014.
Boken inneholder en del sitater av Stordalen selv og folk omkring han, men ikke med noen kildehenvisninger. Det er f.eks. ingen fotnoter eller litteraturliste, hvilket trekker noe ned på helhetsinntrykket.
Enkelte steder forekommer også boken som nokså triviell og glatt. Og tidvis er det vel mye oppramsing med få innlagte refleksjonspauser.
Men for all del, dette er festlig lesning. Stordalen er en mann med mange jern i ilden, og vi får servert en detaljert studie av de menneskene som har vært delaktige i hans liv, enten det nå er av privat- eller forretningsmessig karakter.
Boken er dessuten særdeles velskrevet, og den språklige opplevelsen er topp. Den fremstår med et uhyre godt og flytende språk.
Midtseksjonen er for øvrig krydret med en rekke bilder med relasjon til Petter Stordalens liv og karriere. Bildene – og de informative billedtekstene – er med på å øke forståelsen for hvem Petter Stordalen er.
"Sirkus Stordalen" kan så absolutt anbefales, fordi den gir et godt innblikk i Stordalens liv og nyere norsk historie.
Og selv om boken tidvis bærer preg av å være en litt ukritisk hyllest av Petter Stordalen, er den likevel svært leseverdig.
"Sirkus Stordalen" er en flott og meget inspirerende bok, som jeg synes de fleste bør lese.
- En uatorisert biografi om Petter A. Stordalen
Gunnar Stavrum
Biografi
343 sider
Kagge Forlag
2014
Gunnar Stavrum (f. 1961) er sjefredaktør og kommentator i Nettavisen. Han har lang fartstid innenfor næringslivsjournalistikk fra bl.a. Kapital, Dagens Næringsliv, TV2 og Bergens Tidene.
Stavrum har tidligere skrevet uautoriserte biografier om sentrale næringslivstopper som John Fredriksen (1992 og 2006, sammen med Odd Harald Hauge) og Kjell Inge Røkke (1997 og 2010).
"Sirkus Stordalen" er hans uautoriserte biografi om Petter Stordalen (f. 1962), og resultatet er et skarpt portrett av en av Norges viktigste forretningsmenn, samt et innblikk i en ekstraordinær personlighet.
Petter Stordalen vokste opp i Porsgrunn, i Telemark. Han er sønn av tidligere norgesmester i bryting og kjøpmann Knut Anker Stordalen.
Petter begynte tidlig å arbeide på lageret i butikken til faren. Og det var åpenbart at faren ønsket at Petter en gang skulle overta.
Stavrum skriver at Petter som ung viste et oppsiktsvekkende talent som jordbærselger, med et register av salgsteknikker. Torvkjerringene i Porsgrunn leverte til og med en skriftlig klage til Torvstyret over denne guttungen som stjal kundene fra dem (I 1974 ble Petter Stordalen kåret til Norges beste jordbærselger i Porsgrunn Dagblad).
Da Petter fylte seksten, fikk han ti B-aksjer (aksjer uten stemmerett) i Stordalens Eiendomsselskap AS. Dette selskapet ble stiftet av faren, Knut Stordalen, og hadde som formål å kjøpe, selge og leie ut fast eiendom. Selskapet eide både hjemmet i Furukollen, og bygningene som huset butikkene.
I praksis ble dermed Petter Stordalen millionær allerede som sekstenåring, men uten innflytelse.
Petter jobbet tett med faren, som kunne være både streng og tydelig. Av og til følte ikke Petter at faren så hvor hardt han jobbet, hvor flink han var.
Veien til anerkjennelse fra faren gikk alltid gjennom arbeidet.
I likhet med alle søskene sine ble også Petter valgt til russepresident i tredje gym. I denne rollen skjønte han fort hvor effektivt media kunne brukes. Han fikk nemlig NRK Telemark til å lage direktesending fra et oppgjør mellom rødrussen og blårussen.
I 1982 var han ferdig med artium, og dro til Evjemoen for militærtjeneste.
Videre fortelles det at Petter etter et år på Evjemoen, dro til Norsk Kjøpmannsinstitutt i Bærum tidlig på høsten i 1983. Det var her folk som Odd Reitan (Rema 1000-gründer), Stein Erik Hagen (Rimi) og Aage Thoresen (AKA) hadde fått sin opplæring i kundebehandling og butikkutvikling på 70-tallet. Felles for mange av dem, som også for Stordalen, var at de var barn av kjøpmenn.
Senere tok Stordalen utdannelse ved Varehandelens høyskole, også den i Bærum, og ved Norges Markedshøyskole på Økern i Oslo.
"Du er alt for liten til noen gang å bli en leder" hadde læreren i organisasjonspsykologi på Norges Markedshøyskole sagt til ham.
Og da Petter Stordalen så jobbannonsen i Kapital, visste han at han ikke var kvalifisert for jobben. Men han visste likevel at det var rett jobb for ham. Stillingen som senterleder for City Syd i Trondheim, landets største og nyeste kjøpesenter, skulle bemannes. De søkte etter en mann i 40-årene med lang erfaring. Petter var 24 år. Han var ennå ikke ferdig på Markedshøyskolen, og hans eneste erfaring var arbeidet som jordbærselger og altmuligmann i farens butikker.
Petter la inn en søknad, noe som faktisk skulle bli hans første og siste jobbsøknad. Han fikk nemlig jobben, og ble med det landets yngste senterleder.
Stavrum skriver at City Syd ble en formidabel suksess. Faktisk den beste kjøpesenteretableringen Norge til da hadde sett.
Og i sin nye jobb ble Petter kjent som en propell som stod på døgnet rundt. Han var sulten. Han var bestemt. Og i gang med å skape seg et navn i butikkbransjen.
Etter hvert kunne han nærmest drive senteret i blinde. Men han kjedet seg...
To personer av interesse hadde lagt merke til Stordalen, og begge ville de ansette ham. Den ene var Odd Reitan. Den andre, på den tid landets mest beryktede børshai, Atle Brynestad.
Brynestad skrudde på sjarmen og lovet Petter gull og grønne skoger. Men Stordalen visste ikke at Brynestads imperium, Made-In, vaklet, og var satt under administrasjon av DNB.
Likevel ble perioden i Made-In et eventyr for Petter. Ikke privatøkonomisk, men læremessig. Han ble kastet inn i komplekse utfordringer med store tap og finansielle utfordringer, og fikk lære på nært hold av de beste i bransjen. En av Petters oppgaver var å få orden på Liertoppen kjøpesenter.
Stavrum forteller at tiden hos Brynestad ble et vedepunkt for Petter. Det var nemlig der han lærte at han aldri kunne bli rik som ansatt hos noen andre.
Årene hos Atle Brynestad lærte også Petter hvor viktig det er å kombinere sunn forretningsdrift med evne til å se nye kreative finansielle løsninger når det så som mørkest ut. Like viktig var nettverket han fikk ta del i. For første gang fikk han nærkontakt med mektige banksjefer, kjente investorer og aksjemeglere.
I 1992 gikk Petter inn som en av eierne i Steen & Strøm og fungerte som viseadministrerende direktør. Da det ble brudd med makker og medeier Stein Erik Hagen i 1996, kjøpte Stordalen seg opp i Choice Hotels Scandinavia.
Og i løpet av de ti kommende årene vokste Choice til å bli Skandinavias største hotellkjede.
I dag er Stordalen Nordens hotellkonge og en av kjendis-Norges mest profilerte personligheter.
"Sirkus Stordalen" er spennende lesning, og som i alle andre biografier følger vi her hovedpersonens livsvei igjennom årene.
Boken tegner et forholdsvis positivt bilde av Stordalen. Noe som i utgangspunktet er litt rart, da dette slettes ikke er noen offisiell biografi.
Det er liten tvil om at Stordalen i offentlighetens lys fremstår som en svært sympatisk person fullstappet av energi. Likevel er jeg fristet til å spørre, om han ikke har noen dårlige egenskaper.
Det er selvsagt interessant å lese en biografi om en av Norges mest innflytelsesrike forretningsmenn. Forfatteren er den erfarne journalisten Gunnar Stavrum, som også er er sjefredaktør og kommentator i Nettavisen. Han virker ganske overbevisende i sin skrivestil, men hva skal man egentlig legge i betegnelsen "en uautorisert biografi"?
Forfatteren har f.eks. ikke gjort rede for hvordan han har arbeidet med biografien, og boken mangler både forord og etterord. I stedet gir Stavrum oss en prolog som tar for seg Stordalens velkomsttale på Nordic Choice sin vinterkonferanse i Friends Arena, Stockholm, i 2014.
Boken inneholder en del sitater av Stordalen selv og folk omkring han, men ikke med noen kildehenvisninger. Det er f.eks. ingen fotnoter eller litteraturliste, hvilket trekker noe ned på helhetsinntrykket.
Enkelte steder forekommer også boken som nokså triviell og glatt. Og tidvis er det vel mye oppramsing med få innlagte refleksjonspauser.
Men for all del, dette er festlig lesning. Stordalen er en mann med mange jern i ilden, og vi får servert en detaljert studie av de menneskene som har vært delaktige i hans liv, enten det nå er av privat- eller forretningsmessig karakter.
Boken er dessuten særdeles velskrevet, og den språklige opplevelsen er topp. Den fremstår med et uhyre godt og flytende språk.
Midtseksjonen er for øvrig krydret med en rekke bilder med relasjon til Petter Stordalens liv og karriere. Bildene – og de informative billedtekstene – er med på å øke forståelsen for hvem Petter Stordalen er.
"Sirkus Stordalen" kan så absolutt anbefales, fordi den gir et godt innblikk i Stordalens liv og nyere norsk historie.
Og selv om boken tidvis bærer preg av å være en litt ukritisk hyllest av Petter Stordalen, er den likevel svært leseverdig.
"Sirkus Stordalen" er en flott og meget inspirerende bok, som jeg synes de fleste bør lese.
Abonner på:
Innlegg (Atom)