Midnattsrosen
Lucinda Riley
Roman
Originaltittel: The Midnight Rose
Oversatt av: Benedicta Windt-Val
Antall sider: 594
Cappelen Damm
2014
Lucinda Riley (f. 14. februar 1971) er en irsk forfatter. Hun er født og oppvokst i Irland, men reiste mye sammen med sin far i Det fjerne Østen. Hun har som voksen bodd en periode i Thailand, og har hentet inspirasjon til bøkene sine herfra. I slutten av tenårene flyttet hun til London for å bli skuespiller. Hun skrev sin første bok da hun var 22 år, denne handlet om hennes egne erfaringer som skuespiller. Da hun fikk sitt første barn sluttet hun å skrive, men begynte igjen ti år senere.
Lucindas lidenskap for historie, kombinert med hennes kjærlighet til å reise, og til Thailand spesielt, inspirerte henne til å skrive romanen "Orkideens hemmelighet", utgitt i 2010. Lucinda bor for tiden i Norfolk og Frankrike sammen med sin mann og fire barn.
Lucinda Rileys storslåtte nye roman, Midnattsrosen, er episk i enhver forstand. Dette er en stor og mangefasettert historie som glir fra glitrende palasser i India til majestetiske herskapshus i England, og som omfatter frodige landskap og livsforvandlende hendelser i det 20. århundrets historie.
Midnattsrosen vever både bakover og fremover i tid, og forteller en stormende og tragisk fortelling full av sterke følelser og komplekse temaer.
Midnattsrosen er Anahitas historie, og den begynner i India i 1911. Anahita (Anni) kommer fra en fornem, men fattig familie (hvis formue har gått tapt). Hun er oppdratt til å tro på seg selv og sine ferdigheter. Som 11 åring blir Anathia ansatt som selskapsdame for den jevngamle prinsessen Indira. Indira er en flyktig jente, bortskjemt, men varmhjertet, og de to jentene blir etterhvert bestevenninner. Når jentene er 14 blir de sendt til kostskole i England.
De to jentene ankommer rett før første verdenskrig bryter ut og krigen hindrer dem i å reise tilbake til India. Siden det etterhvert ikke er trygt å bo i London, evakueres de til Astbury Hall i Devon, hjemmet til enken etter en tidligere britisk tjenestemann i Cooch Behar. Astbury Hall er et storslagent, avsidesliggende gods i Sør-England. Her treffer Anahita godsets unge arving, Donald, og dette møtet vil forme hele hennes fremtid. De dramatiske hendelsene videre gir ringvirkninger for flere generasjoner fremover.
Åtti år senere eies godset av den nåværende Lord Astbury. På grunn av økonomiske vanskeligheter har han har leid ut hele eiendommen til en amerikansk filmproduksjon. Filmens handling finner sted i 1920-tallets England, og hovedrollen innehas av den vakre, men ulykkelige Rebecca Bradley.
Når Annis oldebarn Ari Malik ankommer Astbury i håp om å finne ut mer om sine forfedre, treffer han Rebecca, og sammen begynner de å lete i hans families fortid. Deres oppdagelser avdekker mørke hemmeligheter, som kan komme til å ødelegge hele det gamle familiedynastiets rykte.
Dette er en svært fengslende historie som både strekker seg over kontinenter og tiår. Beskrivelsene av livet i Maharajaens overdådige palass den tiden India var under britisk herredømme, er overveldende. Og på et smart vis sammenligner forfatteren det med livene til det engelske aristokratiet.
Det eksotiske, levende, fargerike India, med Maharajaens families rikdom og storhet er en kontrast med den til tider trauste og pripne, nennsomme elegansen på den engelske landsbygda.
Men selv om avstanden er stor, og kontrastene mange, er det likevel flere likheter i måten de levde på.
Anahita (Anni) er en kompleks karakter, tilsynelatende ettergivende, snill og omsorgsfull, men ikevel med en stålvilje for å beskytte de som står henne nært, og samtidig forberedt på å ofre sin egen lykke for andres skyld.
Nåtidens historie utfolder seg ganske langsomt, mens Rebecca og Ari lærer mer om Anni, hennes reise til Astbury,og hvilken horribel behandling hun fikk fra Donalds mor, Lady Maud Astbury. Hun var en kald og arrogant kvinne som ikke skydde noen midler for å oppnå det hun ville. Ingenting skulle stå i veien for henne, og hun var fast bestemt på at Astburyene skulle fortsette å leve på godset i generasjonene etter henne.
Denne stemningsfulle romanen blander romantikk og eventyr med sosial bevissthet. Her er det både spenning og eksotiske hendelser spilt ut mot et fantastisk Himalaya som bakteppe.
Dette er en historie om kjærlighet, mot, konsekvenser, familieforhold og mystikk. Det er godt skrevet, og forfatterens oppmerksomhet på detaljer, samt de mange handlingstrådene, gjør denne romanen til en fryd å lese.
Midnattsrosen er intet annet enn romantisk fiksjon på sitt mest fengslende.
Anbefales!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar